welcome..!! thank you for your goodness to visit my blog! don't forget to follow this site! and leave some words and your link..insha Allah I'll follow yours back..

salam dari bumi kinanah.. #part 1



assalamualaikum buat blogwalker sEkalian..



alhamdulillah..dapat jugak ana meng'update' blog ni setelah sekian lama menyepi.



alhamdulillah juge, kerana kini ana sudah berada di bumi mesir(ardhu kinanah).Disebabkan masih baru di tempat orang.. ana kekurangan masa untuk menjenguk dan renovate ruangan ini..maklumlah..masih di dalam fatrah(tempoh) menyesuaikan diri..







insha Allah, mulai dari hari ini, ana akan mengubah fokus utama blog ini dengan mengutamakan perkongsian pengalaman ana di bumi anbiya' ini,



sama ada kisah suka mahupun duka,insha Allah.



buat ahli keluarga dan sahabat2 ana yang berada di Malaysia, semoga catatan2 ini menjadi sebuah wadah untuk kita berkomunikasi..memandangkan jarak di antara kita sudah berbeza dari yang dulu..







walaupun 'mainpoint' blog ini sedikit berubah.. namun,insha Allah ia akan menjadi sebuah perkongsian yang bermanfaat buat semua yang sudi membaca.Semoga kita dapat mengambil hikmah dari setiap catitan di sini.amin.



Bak kata orang putih "SHARING is CARING, CARING is LOVING.."







RAMAI YANG BERKATA..



Bumi MESIR ini adalah sebuah tempat yang merangkumi 3 perkara...Musibah, Sabar, dan Redha.. yang mana dapat kita simpulkan ketiga2 nya dari ejaan Arabiah nya.. iaitu.. MIM (musibah), SOD(sabar), dan RA'(redha)..



yang mana ia membawa maksud yang agak meluas..seperti..



di Bumi Mesir ini bagaikan tempat tadahan musibah.. yang diturunkan untuk menguji tahap keimanan diri.. secara tidak langsung mengajar erti keSABARan dalam jiwa..dan pada akhirnya.. memerlukan kekuatan diri untuk REDHA dalam setiap kejadian yang menimpa diri..







Namun.. kesimpulan tersebut sebenarnya boleh dihuraikan dalam bentuk yang lain.. sebagai contoh, MUSIBAH yang menghujani hamba Allah di bumi ini, menguji tahap KESABARAN dan KETABAHAN.. yang mana setelah berjaya untuk kita terapkan nilai keSABARan itu,insha Allah REDHA Allah sentiasa setia mendampingi hambaNya. Jadinya, Musibah itu adalah sebahagian medan untuk meraih KEREDHAAN Allah...







emm... memang banyak konklusi yang dapat kita rungkaikan.. namun ianya tertakluk pada persepsi masing2 untuk menilainya.. jika baik penilaian yang dilakukan.. maka baiklah natijah yang terhasil setelah itu..







Sesungguhnya.. Allah SUDAH MENYUSUN YANG TERBAIK UNTUK HAMBA-NYA.. terserah pada diri kita untuk menyimpulkannya secara baik mahupun sebaliknya..Yang jelas, seorang hamba yang telah menentukan matlamatnya adalah untuk meraih keredhaan ILAHI.. maka, lidahnya tidak akan berhenti memohon kekuatan daripada Allah,, hatinya tidak akan berhenti berharap pada pertolongan Allah.. Akalnya pula tidak akan pernah terhenti untuk bersangka baik pada takdir Allah s.w.t..







Semoga kita sebagai hamba-Nya.. akan sentiasa mendorong diri untuk menjadi sebaik2 'pesangka baik' pada ketentuan Allah..







YAKINLAH pada pertolongaNya dan PERCAYALAH pada hikmahnya..



INSHA ALLAH.. pasti KETABAHAN yang bakal kamu terima..



wassalam...


















secebis kenangan




SELAMAT MEMBACA..!! -hikmah hayat-

2 comments:

  1. WAH...tahniah..sampai jugak kamu di bumi mesir ye..sape kat sebelah tu?k.kam ek?dah pakai purdah ye nab?

    ReplyDelete
  2. salam ct..
    wah,mabrook smpai jgak ke mesir ya:)
    salam sayang,salam rindu,salam mujahadah ya ukhti!
    t8 care tau..

    ReplyDelete