welcome..!! thank you for your goodness to visit my blog! don't forget to follow this site! and leave some words and your link..insha Allah I'll follow yours back..

salam dari mesir#part2 oasis:obor mahasiswa harapan



alhamdulillah sudah lebih dari sebulan ana di bumi anbiya' ini..
bagaikan baru semalam ana menjejakkan kaki di sini..
tup tup.. dah berminggu2 dah ana bersama temn2 lain menjalani hidup di sini.
IMTIHAN QABUL
alhamdulillah juga kerana ana baru sahaja selesai dari menjalani ujian 'IMTIHAN QABUL'(ujian kelayakan sbelum diterima oleh pihak universiti)pada 10 oktober setelah kira-kira 4 kali ditunda..insha Allah pasti ada hikmah di sebaliknya.. Semoga Allah memberikan natijah yang terbaik untuk ana dan sahbat2 lain..
OASIS
seusai imithan..pada 11 oktober, ana bersama2 sahabat(akhawat sahaja) serta akhawat dari negeri2 lain (selangor, pahang, perlis,kelantan,johor,kedah, pulau pinang,terengganu dll) dikumpulkan di ISMAILIA GOVERNERATE HOSTEL untuk menghadiri program Obor Mahasiswa Harapan(OASIS) selama 2 hari 2 malam(12-13 okotber).Program ini merupakan program khas untuk mahasiswa mahasiswi baru di bumi Mesir ini.Di dalam program ini.. kami semua didedahkan dengan konsep UKHWAH melalui modul-modul dalam MAB(Mesra Adik Beradik)yang biasanya ita panggil LDK.. Kami juga dibentangkan dengan pelabagi lot termasuk slot RISALAH AL-AZHAR, KENALI PMRAM, PIPINAN BKAN DAN DPM, DIALOG PIMPINAN PMRAM, ISU SEMASA ISLAM, dan IDEALISME MAHASIWA ISLAM.Slot-slot ini justeru telah membuka minda dan wa'yu(kesedaran) ana sebagai peegang status mahasiswi Islam, betapa besarnya tanggungjawab yang harus ana pikul mulai dari detik ini.
Disamping program2 yang padat dan hanya memerlukan kami untuk duduk dan mendengar, tersedia juga PERMATA OASIS(yang mengembalikan kecerdasan dan kecergasan minda). Aktiviti ini boleh juga kita kenali dengan aktiviti luar atau 'treasure hunt'.
Pada malam terakhir, seblum majlis penutup, telah diadakan juga MALAM KESENIAN', dan kumpulan ana dikeendaki melakukan persembahan dikir barat.. memandangkan kami hanya sempat membuat persiapan selama 10 minit, maka hasil persembahannya pun 'bagaikan biji kacang yang dibaling di atas jalan raya'..berterabur!!hehe.. pada pukul 11.15 malam kami bertoalak pulang ke Hayyu Sabik.alhamdulillah kami selamat sampai pada jam 01:30 pagi.
Sepanjang program ini.. ana dielitkan di dalam kumpulan 6 yang dipimpin oleh fasilitator ang penuh dengan kesopanan dan senyuman.. kan NUR LIYANA BT MOHD JOHARI dari KEDAH.Kumpulan ini terdiri daripada peserta-peserta dari BKAN berlainan iaitu..ana dari BKAN PERAK, NORAISYAH MOHD TAIB(PAHANG), NURUL NADIA BT MOHD NASHARUDIN(PAHANG)NURWAHIDA SAIDIN(PENANG),SITI RAKINAH NOOR AZIMI(PENANG),SITI NUR AIN ROSLEE(SELANGOR), SITI SYAKIRAH ISMAIL(SELANGOR), FASIHAH MOHAMAD SANI(SELANGOR),RABIATUL ADAWIYAHSAAD(KEDAH), dan ZAWANI MD.AIN(KELANTAN).

SELAMAT MEMBACA..!! -hikmah hayat-

No comments:

Post a Comment