Rahsia keyakinan diri yang kedua ialah ‘keyakinan diri boleh dilatih dan dipupuk’. Hmm…. apa maksudnya?
Keyakinan diriBiasanya apabila seseorang mengeluh tentang keyakinan diri mereka yang rendah, mereka seolah-olah rasa bahawa sifat itu diwarisi daripada ibu bapa. Jika kita datang daripada keluarga yang bahagia, berjaya dan hebat, kita akan mempunyai semangat dan keyakinan diri yang tinggi. Begitu juga sebaliknya. Benarkah begitu? (Tentu anda teka tidak benar kan? Tetapi apa buktinya?)
Sebagai contoh, disekeliling kita banyak kisah di mana seorang penceramah atau ketua yang hebat bermula daripada seorang yang sangat lemah semangat dan tidak berkeyakinan. Saya ada kenal beberapa trainer dan personaliti yang pada zaman kanak-kanak dan remaja sangat pemalu dan tidak yakin diri. Tetapi, mereka bertukar menjadi seseorang yang hebat, petah berkata-kata dan jelas dalam menyampaikan mesej mereka.
Kita perlu ingat bahawa keyakinan diri adalah sama seperti kemahiran lain yang boleh kita kuasai. Jika kita mahu pandai Keyakinan diritunggang basikal, kita mesti berlatih dan terus mencuba kan? Kalau kita mahu pandai memasak kita kena selalu memasak kan? Begitu juga dengan keyakinan diri. Semakin kita berlatih untuk meningkatkan keyakinan diri, semakin tinggi tahap keyakinan diri kita.
Berita baik yang kita boleh perolehi daripada rahsia kedua ini ialah jika kita sekarang ada masalah keyakinan diri, ia boleh diatasi dan diselesaikan. Maksudnya, tahap keyakinan diri kita boleh ditingkatkan.
Jadi hari ini jerit kuat-kuat dalam hati kita, “Aku pun ada keyakinan diri yang tinggi jugakkkkkkkkkkkkkkkk!!!!” :)