welcome..!! thank you for your goodness to visit my blog! don't forget to follow this site! and leave some words and your link..insha Allah I'll follow yours back..

Sang Pencerah membuka minda..

bismillahirrahmanirrahim..



:::SANG PENCERAH:::
sebuah filem berbentuk biografi seorang tokoh yang dikenali sebagai KH Ahmad Dahlan di tanah Yogjakarta.


Filem ini mengisahkan bagaimana seorang pemuda yang bernama Muhammad Darwis menjalani kehidupan di dalam kalangan masyarakat yang mengamalkan ajaran Islam yang kuat. Namun begitu, ajaran Islam tersebut lebih banyak tercemar dek kerana amalan bid'ah dan syirik, yang dipandang benar oleh pemimpin masyarakat tersebut. Muhammad Darwis yang merasa pelik dengan tradisi penduduk di situ, meminta izin dari keluarganya untuk mengaji di bumi Mekah pada usia 15 tahun. Setelah 5 tahun menuntut ilmu agama di sana, beliau kembali ke pangkuan keluarga dengan mengenakan nama Ahmad Dahlan. Sekembalinya Ahmad Dahlan ke kampungnya, beliau menikahi Siti Walidah.
Kepulangannya ke kampung halamannya, menimbulkan ketidaksenangan penduduk di situ terutama kepada Kyai Penghulu Kamaludiningrat kerana merasakan Ahmad Dahlan telah cuba mengubah pemikiran dan amalan masyarakat tersebut. Ahmad Dahlan menghadapi tohmahan dan cacian dari penduduk lainnya. Malah paling dahsyat, beliau dicop sebagai 'Kyai kafir'.

::SANG PENCERAH::TRAILER::




::SANG PENCERAH::FULL MOVIE::

::PENGARAH::
Hanung Bramantyo


::PELAKON::
Lukman Sardi(Kyai Haji Ahmad Dahlan)
Zaskia Adya Mecca(Siti Walidah)
Ihsan Taroreh(Muhammad Darwis)
Slamet Rahardjo(Kyai Penghulu Kamaludiningrat)
Giring Ganesha(Sudja)
Ikranagara
Sujiwo Tejo
Agus Kuncoro
Dennis Adhiswara(Hisyam)
Yati Surachman
Ricky Perdana(Sangidu)
Abdurrahman Ariff(Dirjo)
Mario Irwinsyah(Fahrudin)


SELAMAT MEMBACA..!! -hikmah hayat-

No comments:

Post a Comment