welcome..!! thank you for your goodness to visit my blog! don't forget to follow this site! and leave some words and your link..insha Allah I'll follow yours back..

09 05 11..

bismillahirrahmanirrahim...
hari ni tanggal 10 mei... Siti nak ceghite pengalaman amik lesen kereta... hehe.. bukan ape.. Siti dah tak tau nak posting ape.. jadi boley la amik pengalaman yang tak seberapa ni untuk perkongsian dengan sahabat2 sekalian.. mane tau ade teman2 yang perlukan panduan atau pengalaman untuk ambik lesen kereta ni..hehe.. ape salahnye Siti berkongsi cerite ni kann..


bulan 3 aritu..Siti dah ambik lesen motor.. alhamdulillah.. setelah tiga kali jatuh waktu latihan.. akhirnya lulus jugak..ngee... sabo je laa.. tapi bile pikir2 balik.. rase macam bagus jugak accident waktu belajar tu... sekurang2nye.. Siti boleh jadi seorang yang lebih berhati2... daripada jatuh time test JpJ... fuyyoo..lagi parah..hehe.. segalanya ade hikmah di sebaliknya...


mula2.. tak terpikir pon nak ambik lesen kereta.. tapi bile adik Siti dah ambik lesen kereta.. terus ayah suruh Siti ambik lesen jugak... senang kalo nak pi belajar nanti..dah abis belajar.. n then koje.. bile dah berduet sikit.. beli kerete.. dah boleh terus bawak.. tak payah nak ambik lesen lagi dah..


waktu mula2 daftar kat pejabat Driving School tu.. tetibe rase semacam plak takutnye nak belajo kereta..
mane taknye... adik Siti yang baru lepas test jpj tu.. asyik menyakat je.. itu susah la..ini susah la.. emm sabo jela.. sampaikan hari nak pi test jpj pon.. dia dok menyakat lagi...hrmm..


erm.. malas laa.. nak berceloteh panjang.. main pointnye..sebenarnye..nak citer pengalaman mengadap muka 3 orang Pegawai jPj..hehe.. emm Siti dapat nombor giliran yang 17.. daripada 20 orang... em.. giliran yang selesa la jugak.. tapi masa tu berlalu cepat sangat.. tetibe pak cik yang membantu pegawai tu pon panggil nombor 17!!... dengan tenangnye..Siti pon pi laa ngambik kereta kancil yang tersedia kat depan pondok menunggu tu.. em.. bukannye Siti ni pro sampai tak rase gubra.. tapi Siti memang jenis macam tu.. neves time menunggu je.. time dah sampai giliran.. perasaan tu tetibe hilang... Siti pon tak tau nape..


waktu tunggu tu..seram jugak rasenye.. tengok orang naik bukit.. ade yang tersangkut.. Siti memang susah sikit kat bukit.. asyik mati enjin jea... erm...Tuhan aje yang tau neves Siti tahap mane waktu tu.. sebab yang gagal kat bukit tu... lelaki plak tu... erm.. kat parking plak.. ramai bebeno yang terlanggar tiang.. yang adjust sampai dekat 10 minit pon ade... nasib pegawai tu bagi can kat dia... Alhamdulillah.. Allah permudahkan semuanye bagi Siti... lepas Siti berjaya buat test kat bukit.. sebelum masuk lorong parking tu.. Siti kene berhenti n pegi kat pegawai jPj tu untuk ambik borang test kat bukit tu... ingatkan pegawai tu..garang and strict laa.. tetibe dia bersuare.. ingat nak tegur kesalahan ke ape, rupenye.. just nak cakap.." adik takut ke..?? jangan le takut.. buat biase jer.. nanti kat sana(parking) buat elok2 yea.." dia menyapa dengan lemah lembutnye... emm.. hanye mampu senyum je waktu tu.. tak tau nak jawab ape..jawap pon sepatah aje..


waktu nak masuk kereta untuk test jalan raye pon same... mule2 masuk tu... Siti bagi le salam.. ingatkan dia akan jawab dengan garangnye.. or.. hanye jawab dalam hati. tapi dengan sopannye.. dia menjawab "wsalam...".. Emm.. mule2 nak gerak tu.. takut jugak.. takut kene marah dengan pegawai tu.. tapi bile dah keluar dari gate driving skool tu.. neves tu slowly pegi jauh2.. alhamdulillah.. Siti dapat jalan yang mudah.. jalan A.. Siti pon dengan lagak pro-nye.. bawak dengan steady je..hehe.. ye ye la tu.. padahal dalam hati Allah je le yang Tahu.. risau kalau2.. dia akan keluarkan instruction yang menakutkan.." cik.. bagi signal dan berhenti...!" wa.. itu kate2 keramat bagi seorang pegawai jPj jalan raye.. emm.. alhamdulillah.. Siti tak kene macam tu.. maklum laa.. waktu Siti tengah tunggu giliran test bahagian bukit parking tadi.. tetibe Siti nampak sebuah kereta kancil masuk dengan lajunye ke dalam driving skool tu.. ingatkan ade calon yang nak tunjuk pro laa.. bawak laju2.. ghupe2nye.. yang drive kereta tu.. pegawai jPj ... mungkin calon tu dah gagal dan disuruh berhenti oleh pegawai jPj tu..sebab bagi calon yang gagal atau telah melakukan kesalahan berat akan disuruh untuk berhenti serta merta.. dan pegawai jPj tu yang akan drive bawak balik ke skola memandu.. yang buat cuak calon2 yang menunggu tu.. adalah apabila.. calon yang keluar dari kereta tersebut adalah lelaki... emm.. segala puji bagi-Nya.. Siti dapat habiskan perjalanan sampai ke destinasi dengan selamat.. bile dah sampai.. pegawai jPj tu.. komen la tentang driving skill Siti.. alhamdulillah.. Siti lulus..


Inilah antara pengalaman yang berharga buat Siti.. sebab Siti tak sangka Allah akan permudahkan perjalanan Siti selancar itu... subhanallah... mungkin berkat doa parents dan rakan2.. ayah pon banyak bagi tips kat Siti.. kawan2 pon ade.. alhamdulillah.. tips2 tu membantu Siti untuk tidak terlalu gementar..
dan bagi sahabat yang takut atau tidak berani untuk ambik lesen kereta.. beranikanlah diri untuk mencubanya.. gunakan peluang belajar itu dengan sebaik mungkin.. dan jangan malu bertanye... insha Allah.. Allah akan sentiasa bersama kita selagi mana kita percaya dan berharap pada Nya..
dan antara pengajaran yang dapat Siti selitkan adalah.. jangan mudah memanipulasikan sesuatu kebiasaan yang berlaku pada orang lain akan berlaku pada diri kita.. kerana Allah yang mengaturkan segalanya.. asalkan kita percaya pada kebolehan diri sendiri dan yakin dengan pertolongan-Nya.. dan juga... jangan mudah menilai seseorang dari khabar angin atau melalui pandangan pertama.. kerana boleh jadi mereka yang buruk di pandangan kita..adalah insan yang terbaik dari sisi orang lain yang telah mengenalinya.. dan begitu juge di sebaliknya.. contohnye.. macam cerita pegawai jPj tadi... selalu dengar cerita dari orang lain yang pegawai jPj ni garang laa.. bengis laa.. sedangkan mereka juga adalah manusia.. yang mana selalu saje ade kelemahan dan kelebihan tersendiri.... ade yang mengamalkan budi bahasa yang baik serta tutur yang cantik.. begitu juge kontranye.. ade juge yang bertindak mengikut perasaan melulu...


apa2 pon..Siti say good luck untuk sahabat2 yang akan melalui pengalaman sebegini... ... dan bacalah "rabbi yassir wala tu'assir ya karim" seberape banyak yang mungkin sementara menungu giliran..inshaAllah.. pertolongan dari Nya.. sentiasa tersedia..
harap maaf.. andai Siti tersalah bicara dan tersalah menyusun kata..




PERCAYALAH..AKAN QUDRAT-NYA... TANPA ADA RASA RAGU ... KERANA TIADA YANG MUSTAHIL BAGI YANG MAHA KUASA...
SELAMAT MEMBACA..!! -hikmah hayat-

No comments:

Post a Comment